Brainspotting: Een revolutionaire methode

door | 18 feb 2021 | Berichten, Podcasts, Schrijven

Brainspotting

De vorige keer heb ik stil gestaan bij hoe je op een goede manier trauma kunt behandelen door onder andere EMDR, en heb ik een poging gedaan om eenvoudig uit te leggen hoe EMDR praktisch in zijn werk gaat. https://mirjamkarssen.nl/hoe-en-waarom-werkt-emdr/ Er zijn fijne en positieve reactie op gekomen.
Vanavond wil ik stil staan bij een andere manier, of eigenlijk een voortvloeisel vanuit EMDR, om trauma te behandelen, namelijk Brainspotting.

Zoals ik de vorige keer al noemde, ik ben erg enthousiast over Brainspotting. Persoonlijk heb ik ervaring met EMDR maar nog veel meer met Brainspotting, het heeft voor mij enorm bijgedragen aan het verwerken van dingen, het opruimen van blokkades, maar ook de ontwikkeling van mijzelf op meerdere vlakken.

Ook nu in mijn praktijk is het echt heel bijzonder om te zien hoeveel goeds aan verbetering van klachten, ontwikkeling en verwerking het mannen en vrouwen geeft.

Ik zal eerst iets vertellen over de oorsprong, het ontstaan van Brainspotting.

De Amerikaanse therapeut David Grand was in 2003 bezig in een EMDR sessie. En terwijl de client, Karen – een competitieve schaatser,  voor hem zat en hij haar vroeg om zichzelf een driedubbele lus te zien en voelen doen en het beeld van de sprong te bevriezen op het moment dat ze zich altijd uit balans voelde raken voelde ze een beknelling in haar borstkas en benen. Heel bewust hield ze die spanning vast. Karen volgde de beweging van David zijn vinger met haar ogen. Hij bewoog traag en zacht heen en weer langs haar visuele veld zoals dat ook met EMDR gebeurt. Na ongeveer een minuut, precies toen zijn vinger de middenlijn van haar neus kruiste, trilden haar ogen opmerkelijk, waarna ze gefixeerd bleven. Ook de hand van David raakte gefixeerd.

De 10 minuten daarna bleven Karens ogen vastgeklampt aan de vinger van David. Ze keek en zag een vloed van beelden en lichamelijke gewaarwordingen aan haar voorbij gaan die uit het niets leken te komen.
Trauma’s die bij eerder uitgevoerde EMDR niet eerder tevoorschijn waren gekomen kwamen nu wel naar boven. Ze herbeleefde de geluiden en beelden van vroegere gezinsruzies, ziektes, de dood van haar oma’s, wat allemaal in snel tempo aan haar voorbij flitste.
Na weer 10 minuten verminderde deze stortvloed en de oogfixatie en het oogtrillen verdween.

De volgende morgen belde Karen David op om enthousiast te vertellen dat ze op de oefenbaan de driedubbele lus had uitgevoerd, zonder problemen, keer op keer.
Dit was voor David Grand het moment om het verder te gaan ontwikkelen tot Brainspotting.

Brainspotting laat zien dat waar je naar kijkt belangrijke informatie geeft over wat er zich in je brein afspeelt. Door het vastzetten van de brainspot, het punt waar je langer naar kijkt, en met een goede en juiste afstemming tussen therapeut en client, kan het brein op eigen kracht de sporen van trauma en andere diepe blokkades verwerken en helen.

Brainspotting is een snelle en effectieve methode voor de behandeling van een trauma maar ook van emotionele blokkades, persoonlijke ontwikkeling en het verbeteren van prestaties


Dus waar je naar kijkt beïnvloed ook hoe jij je voelt. Let maar eens op als je met iemand in gesprek bent waar de ogen van die ander heengaan.
Als ik bijvoorbeeld van begin tot eind verslag zou doen van mijn auto ongeluk in Parijs zal je opmerken dat er één of een aantal punten zijn waar ik al pratend herhaaldelijk naar kijk.
Die punten zijn als het ware ge-connect met dat deel in mijn brein waarover van alles zit opgeslagen over dat ongeluk.

Als het gaat over het verschil tussen EMDR en Brainspotting vind ik zelf het grote verschil dat bij EMDR er in een sessie altijd het protocol wordt doorlopen. Het bevragen, en weer verder gaan op het antwoord. Uiteindelijk eindigen met een positieve gedachte of gevoel.

Bij brainspotting is het veel ruimer, een werken in de ruimte en tijd. Het kan langere tijd stil zijn terwijl er ondertussen heel veel gebeurt in het brein en het zenuwstelsel.
Soms is dat duidelijk zichtbaar, door het knipperen van ogen, pupillen die groter worden, het voelen van golvende sensaties in het lichaam, een trillende of schokkende arm, tintelende vingers, enzovoort.

In mijn beleving staat het lichaam, het voelen wat daar zit aan spanning en waar dat zit, veel meer centraal bij Brainpspotting. Bij EMDR is het vertrekpunt vaak een overweldigend stukje uit een situatie of herinnering. Bij Brainspotting is het vertrekpunt veel meer wat je er over in je lichaam voelt en waar dat zit.

Als iemand bijvoorbeeld veel last ervaart van angst en paniekklachten dan uit zich dat ook lichamelijk. Je kunt midden in de nacht ineens wakker worden met het gevoel alsof je borstkas verpletterd wordt. Het kan ook zijn dat er meerdere en andere lichamelijk klachten tevoorschijn komen. Pijn in de rug of nek. Je zoek medische hulp maar niemand blijkt de bron te kunnen vinden van de pijn.

Omdat het zenuwstelsel zowel het brein als het lichaam omvat, wordt alles wat we in onze lichaam voelen, feitelijk gevoeld in ons brein. Het lichaam en het brein zijn niet te scheiden, ze vormen een geïntegreerd geheel.

Omdat het zenuwstelsel zowel het brein als het lichaam omvat, wordt alles wat we in onze lichaam voelen, feitelijk gevoeld in ons brein.

Emotionele pijn is ook voelbaar in het lichaam. Hartzeer is daar een duidelijk voorbeeld van.
Ziekte, verwondingen en pijn zijn ook psychisch traumatiserend en de emotionele trauma’s van lichamelijke aandoeningen vestigen zich ook in het zenuwstelsel.

Het is niet de bedoeling om Brainspotting in te zetten als behandeling voor medische aandoeningen, maar als het wordt ingezet om emotionele trauma’s van lichamelijke aandoeningen te helen, kan het de lichamelijke symptomen verminderen en de medische behandeling ondersteunen.

Ook voor het verbeteren van sportprestaties vanwege opgelopen trauma’s of bijvoorbeeld hinderlijke spanning ervaren bij spreken voor een groep, kan Brainspotting waardevol zijn.
Maar ook als je blokkeert bij creatieve bezigheden zoals schilderen, muziek maken en dergelijke heeft Brainspotten zich bewezen.

Waar je naar kijkt, beïnvloedt hoe je je voelt

Het motto van Brainspotting is dus: ‘Waar je naar kijkt, beïnvloedt hoe je je voelt.’ Als iets je bezighoudt, dan zal je gevoel erover veranderen naargelang je naar rechts of naar links kijkt. Je ogen en hersenen zijn op een ingewikkelde manier met elkaar verweven en jouw zicht is de voornaamste manier waarop jij je oriënteert op de omgeving.
Signalen verzonden vanuit je ogen worden diep in het brein verwerkt. Je hersenen bepalen dan reflexmatig en intuïtief waar we naar kijken, van moment tot moment.

Het brein is een grote verwerkingsmachine, die alles wat je ervaart, verwerkt en organiseert. Een trauma kan echter de verwerkingscapaciteit van de hersenen overweldigen. Zeg maar, delen van het trauma nalaten, in onverwerkte staat.

Brainspotting gebruikt je gezichtsveld om uit te zoeken waar je het trauma vasthoudt in je brein. Net zoals je ogen op een natuurlijk wijze de buitenwereld onderzoeken op informatie, kunnen ze de binnenwereld – je hersenen – op informatie scannen.

Toen ik zelf in mijn persoonlijk proces met Brainspotting begon had ik de eerst keren het gevoel dat ik weinig deed, dat er weinig gebeurde, dat het veel stil was. Toch gebeurde er in mijzelf heel veel. Verderop tijdens de brainspot sessies begon mijn lichaam steeds meer te reageren en te ontladen.

Dat wat ik nu vertel staat ook helder beschreven in de Nederlandse vertaling van het boek Brainspotting van David Grand.
De subtitel is: De nieuwe therapie voor snelle en effectieve verandering.

Wat kan ik mbt dit onderwerp aan tips en tools meegeven? Ik ga je ongeveer hetzelfde meegeven als de vorige keer.

Als je twijfelt of jij emotioneel belast bent of met trauma rondloopt, dus of het wel trauma is, ga dan eens bij jezelf na of het herhaaldelijk terugkomt.
Het gevoel, de gedachte, de lichamelijke spanning, de angst, de specifieke herinnering.  Dat kan terugkomen doordat in het hier en nu iets gebeurt of je iets moet doen wat ineens een naar gevoel geeft van spanning, angst, flashbacks.
Bijvoorbeeld: Je bent vroeger als kind op de lagere school door de meester of juf op een hele vervelende manier midden in de klas met leerlingen te kijk gezet, dan kan dat zoveel invloed hebben gehad dat je bijvoorbeeld in een groep niet het woord neemt omdat je bang bent geworden iets verkeerd te zeggen, of iets doms.
Of je hebt een hele nare ervaring bij de tandarts of in het ziekenhuis meegemaakt waarin fouten zijn gemaakt of er niet goed met je is omgegaan, dan kan dat maken dat bij een volgend bezoek je er al vanuit gaat dat hetzelfde weer gaat gebeuren en het heel naar zal zijn.
Of er zijn in je opvoeding nare en negatieve opmerkingen gemaakt over seksualiteit waardoor je in je relatie met betrekking tot seksualiteit steeds herinnerd wordt aan die woorden en overtuigingen die je hinderen om te kunnen genieten van seksualiteit.

Maar ook als je hinderlijke stress, spanning of paniek ervaart, of deprimerende gedachten is Brainspotten goed in te zetten. Net als bij blokkaders in de groei van je creativiteit.

Een tweede tip is en blijft, herhaaldelijk.
Zorg voor jezelf. Kalmeer jezelf, ontspan, met warmte, met rust, met goede gedachten vol van waarheid en liefde. Alles om een overactief zenuwstelsel weer wat tot rust te brengen. Eigenlijk het duidelijk te maken dat er niet altijd gevaar of dreiging is maar dat er ook rust en ontspanning kan zijn.
Hiervoor kun je ook ontspanningsoefeningen en focusoefeningen uit mijn boek Groeikracht gebruiken, je kunt het bestellen via mijn website www.mirjamkarssen.nl

Als je nog vragen hebt over dit onderwerp stel ze gerust via de mail aan mij, mijn mailadres vind je ook op mijn website. Wil je dit onderwerp beluisteren dan kan dit via de podcast van Route Levenslust https://soundcloud.com/user-79354976/brainspotting-een-revolutionaire-methode

Ik hoop je de volgende keer weer als lezer te begroeten, wens je alle goeds en…. dat je voeten mogen gaan waar je hart wil zijn.
                      

 


Archief

Categorieën