Hoe zorg ik, juist nu, goed voor mezelf?

door | 17 dec 2020 | Berichten, Podcasts, Schrijven

De afgelopen vier weken heb ik samen met Teo Visser in de podcast Route Levenslust https://soundcloud.com/user-79354976/intimiteit-en-seksualiteit-in-de-relatie stil gestaan bij het onderwerp intimiteit en seksualiteit en daar hebben we een heel aantal mooie en bemoedigende reacties op gekregen, waarvoor dank. Het heeft gemaakt dat er meer openheid is gekomen over dit onderwerp en het ook meer goede aandacht krijgt. Daar zijn we blij mee!

In deze decembermaand, zo voor kerst en jaarwisseling, de maand die we toch vaak wel kennen van stress en drukte, is er dit jaar nog meer bijgekomen. Bijgekomen aan onrust, spanning, onduidelijkheid, stress. Corona stress. Het maakt het nog meer een roerige maand.
Een periode van lockdown, van nog strengere maatregelen waar we allemaal mee te maken hebben, wat we allemaal merken.
In het werk, in de gezinnen, je relatie, het vrijgezel zijn, de kinderen, de jongeren, als oudere, allemaal worden we ermee geconfronteerd. In Engeland en Amerika noemen ze het de lockdown-dip of zelfs nu de double lockdown-dip.

Daarom ook nu ook een blog met als onderwerp: Hoe zorg ik, juist nu, goed voor mezelf?
Hoe zorg ik goed voor mijzelf in deze periode? Of hoe kan ik mijn selfcare nog meer vergroten en verdiepen. Zodat ik juist meer stabiel en krachtiger hier doorheen kom en veerkracht opbouw. Want dat hebben we allemaal nu in enige mate nodig.
Misschien denk je dat jij dat niet nodig hebt, dat het wel meevalt of misschien ben je helemaal niet bekend met hoe je op een goede manier goed voor jezelf zorgt.
Misschien kun je wel wat nieuwe handreikingen en aanvullingen gebruiken in jouw selfcare. Blijf dan vooral lezen.

Sinds dat Corona uitbrak kwam er veel angst en controle in ons land en in ons leven. Vanuit mijn werk als therapeut merkte ik al snel dat dit ook voor de mensen die in hun leven al veel angst, depressie en controle kenden hun proces naar herstel vertraagde. Zelf merk ik ook dat ik nog meer als anders mijn selfcare moet regelen, nog meer tijd en ruimte pakken om goed voor mezelf te zorgen.

Feit is dat we zijn geschapen en gemaakt voor verbinding, onderlinge verbondenheid. Ook lichamelijk. Elkaar aanraken en huggen is voor ons mensen net zo
belangrijk als eten.

Je hoeft ook maar om je heen te kijken en het is roerig en onrustig. Je ziet steeds meer meningsverschillen, mensen die zich maar stil houden, mensen die juist in opstand komen, mensen die zich alleen voelen, mensen die al langere tijd bezig zijn met revalideren, enzovoort.
Het maakt hoe dan ook dat we allemaal meer op ons bordje krijgen om te verwerken, om mee te dealen. En dat moeten we allemaal een plek zien te geven. Het maakt dat we nog beter voor ons zelf moeten gaan zorgen.
Maar wat als dat niet lukt, als het begint te haperen?
Als angst, twijfel, onzekerheid en frustraties gaan overheersen?
Het constant om je heen hangt, je dag in en dag uit er mee geconfronteerd wordt?
Als dit langer duurt kan dit chronische stress veroorzaken.

Het vervelende is dat we dat vaak te laat door hebben. Dat we juist nog een tandje erbij doen, flink moeten zijn, nog even moeten doorzetten, of het proberen te negeren, enzovoort.
En zo kruipt stress onder je huid. Als dat te lang aanwezig is verliezen we het gevoel van controle, van een basisveiligheid. En daar kunnen we niet goed tegen.

Onderschat niet dat er een enorm beroep wordt gedaan op je incasserings- en aanpassingsvermogen. Hier in Nederland leggen we omgekeerd de route af.
Eerst waren er lichtere maatregelen, maar die werden steeds zwaarder tot nu deze lockdown. En het neemt allemaal de twijfel, angst en onzekerheid niet weg.
We worden met z’n allen dus zeg maar behoorlijk getest in onze veerkracht.

Natuurlijk hebben we ook onze lichtpuntjes en er is nog zoveel om ook dankbaar voor te zijn. Want alles wat zo vanzelfsprekend was is ineens minder vanzelfsprekend,
ook dat ontdekken we nu.

Voor degenen die al psychische klachten hadden, komt deze stress door Corona er bovenop.
Er is ook een groep waarbij Corona juist als een soort van vluchtroute wordt gebruikt. Alles gaat over Corona, dus dat trekt de aandacht weg van andere zorgen en problemen. Maar de vluchtroute is een tijdelijke want de zorgen en problemen zullen na verloop van tijd toch weer de kop op steken.

En om toch ook niet al te pessimistisch te worden; Natuurlijk hebben we ook onze lichtpuntjes en er is nog zoveel om dankbaar voor te zijn. Want alles wat zo vanzelfsprekend was is ineens minder vanzelfsprekend, ook dat ontdekken we nu.
Een fijn bezoekje, een frisse wandeling, een overvloed aan eten op tafel, meer tijd om met je hobby bezig te zijn, enzovoort.
Stress heeft invloed op je emoties en gevoelens, op je manier van denken, op je gedrag en je lichaam. Het is heel belangrijk, juist in deze periode, op te letten of je stress ervaart. Want…er is iets aan te doen.

Signalen van stress kunnen zijn:

  1. Met betrekking tot je hoofd: Dat je in je denken snel afgeleid bent. Je vergeetachtig wordt. Het moeilijk is om je te concentreren.
  2. Met betrekking tot je emoties: Dat je je vaker somber voelt. Angst bent. Het meer moeite kost om je te ontspannen.
  3. Met betrekking tot je lichaam: Dat je spanning voelt in je lichaam. Dat je vaker hoofdpijn hebt. Dat het slapen moeilijker gaat. Dat je lichaam rusteloos is.

Graag wil ik ook een aantal mooie tips geven:

Tip 1: Luister nog eens de tweede podcast over dankbaarheid . Maak een dankbaarheidsboekje en blijf schrijven over al het goede, fijne, ware, vrolijke, lieve, en nog veel meer. Want naast alle beperkingen en onrust is er nog zoveel aan goede, fijne, mooie dingen die uit de hemel jou toe vallen.

Tip 2: Volg niet continue het nieuws. Sla eens één of twee dagen over. Echte belangrijke berichten gaan jou toch wel bereiken. Als je iets wil lezen of luisteren laten het dan dingen zijn die jou voeden, vol van kennis, liefde, waarheid, puurheid, en meer.

Tip 3: Zorg goed voor jezelf door gezond te leven. Beweeg dagelijks, maak een dagelijkse wandeling van een half uur tot uur. Eet gezond en zorg dat je voldoende slaapuren maakt. En probeer ook in een vakantie periode een dagelijks gezond ritme aan te houden. Ga het bos in, draai mooie muziek, dans tot je niet meer kunt. Zet jezelf in de zon als die schijnt en geniet driedubbel van licht en warmte.
Wees lief voor jezelf.

Tip 4: De laatste tip is, neem je stress en spanning serieus en download het vandaag uitgekomen e-book: In zeven stappen meer grip op stress. https://mirjamkarssen.nl/product/in-zeven-stappen-grip-op-stress/ Daar staan nog veel meer concrete tips in over zelfcompassie, ademhaling, ontspanning, en meer.


En omdat ik in een gulle bui ben, en het vandaag ook een feestje is dat mijn derde boek uit is gekomen, heb ik een cadeautje voor jou als luisteraar. Want zoals ik al zei, er is ook iets aan te doen. Aan de stress, spanning en onrust die je ervaart.

Ik heb de afgelopen maanden heel wat vrije uren besteed aan mijn derde boek. Een e-book. Dit e-book heb ik voorrang gegeven aan het andere boek waar ik al aan was begonnen met schrijven. Waarom? Omdat dit e-book met als titel: In zeven stappen meer grip op stress, een welkome aanvulling is om deze Corona periode goed door te komen. Omdat ik zie dat stress, onrust, depressie, negativisme, moedeloosheid, steeds meer zichtbaar wordt onder de mensen als gevolg van alle veranderingen en maatregelen.
Dit e-book heb ik onderverdeeld in zeven duidelijke stappen en daarbij genoeg oefeningen en tools voor jou om mee bezig te gaan zodat jij weer grip op de stress krijgt in plaats van dat de stress in jou overheerst. Dit leer je door o.a. meer inzicht en grip te krijgen op je hoofd, je hart en je lichaam. Meer te voelen met je lichaam en werkelijk te kunnen ontspannen.

Cadeau?! Omdat het de decembermaand is en we juist nu in deze lockdown-dip
wel een cadeautje kunnen gebruiken wil ik jou dit e-book
tot en met 1 januari 2021 gratis aanbieden.

Het is een mooi e-book geworden wat afgewisseld wordt met mooie foto’s en bijhorende quotes van o.a. Edith Eva Eger, C.S. Lewis, en anderen.
En wat is het cadeau? Omdat het de decembermaand is en we juist nu in deze lockdown-dip wel een cadeautje kunnen gebruiken wil ik dit e-book tot en met 1 januari 2021 gratis aanbieden.
Het enige wat je hoeft te doen, is op mijn nieuwe website www.mirjamkarssen.nl te klikken en in de webshop te kijken waar je het boek zal vinden. Je vult je gegevens in en je kunt gratis en voor niets kennis maken met dit waardevolle e-book wat een aanwinst is om deze periode door te komen, maar ook een aanwinst is in jouw persoonlijke selfcare.
Omdat ik een periode van twee weken vakantie in ga zal er de komende twee donderdagen geen blog en podcast zijn.
Wil je deze blog als podcast beluisteren dan kan dat via https://soundcloud.com/user-79354976/hoe-zorg-ik-juist-nu-goed-voor-mezelf

Vanaf donderdag 7 januari 2021 hoop ik je weer als luisteraar te begroeten en gaan we weer frist van start met leerzame en mooie onderwerpen. Voor de tijd daartussen wens ik je ook fijne feestdagen. Dat je momenten mag ervaren van stilte en verwondering om wie Jezus wil zijn in jouw leven, Hij wil ook deze periode het licht aan doen in jouw leven, de Immanuel zijn voor jou, God met jou. Ik wens je toe dat je dat weer mag ontdekken.

En…. dat je voeten je zullen brengen waar je hart wil zijn.

Archief

Categorieën