Van crisis naar kans. Vijf stappen om mentaal de Covid-crisis te tackelen.

door | 15 apr 2021 | Berichten, Podcasts, Schrijven

We leven nu alweer een jaar in deze Covid-crisis die, als ik de mensen om mij heen hoor, steeds zwaarder drukt. Mensen die aangeven dat ze er wel klaar mee zijn. Hun vrijheid weer terug willen. Weer ongedwongen willen kunnen bewegen binnen families, vrienden, groepen. Mensen die steeds meer twijfels hebben over hoe de Covid-crisis wordt aangepakt.
Mensen die zich nog meer bewust worden van het feit dat het leven inderdaad eindig is en we eigenlijk heel kwetsbaar zijn. Mensen die kritiek spuien op de overheid, mensen die allerlei complot theorieën volgen, mensen die volgzaam doen wat van hun wordt gevraagd. Het kan je allemaal overweldigen. Of je voelt je daardoor juist verbonden met de mensen om je heen. Of je kunt er niets mee en trekt je nog meer terug. Of je voelt je onzeker en verward omdat het steeds weer anders is en het een oneindig verhaal aan het worden is. Het kan je mentaal naar beneden trekken, je raakt wat moedeloos en de levenslust sijpelt langzaam de grond in.

Wie wil jij zijn in deze Covid-crisis?


Toen Corona in Nederland kwam en ik ongevraagd allerlei rampbeelden op televisie uit Italië zag, sloeg mij de angst wel om het hart. Het voelde voor mij persoonlijk ook als een test. Ik had voelde al snel aan dat dit niet een tijdelijk dingetje was maar het veel invloed op ons leven en op de toekomst zou gaan hebben. Aangezien ik van kleins af aan met veel angsten heb geleefd en geworsteld voelde het als een test of ik inderdaad zover was gegroeid en genoeg had verwerkt om dit op een redelijke manier aan te kunnen gaan.

En dat lukte gelukkig. Enigszins verbaasd maar ook dankbaar dat de vele jaren van therapie en verwerking niet voor niets waren geweest.
Ik hoorde in die periode van angstaanjagende beelden uit Italië ook een verhaal van een pastor. Een pastor die opgenomen moest worden in een ziekenhuis in Italië, en omdat er een tekort aan zuurstofmaskers was deelde hij zijn zuurstofmasker met de jongere persoon naast hem en stond hem uiteindelijk af. Hij gaf eigenlijk zijn leven zodat de jongere persoon naast hem kon blijven leven.
Ik vind het een heldendaad, een Jezus daad. Deze pastor zag in de diepte van de Covid-crisis maar ook in de diepte van zijn persoonlijke crisis een kans.

Het hielp mij. Het hielp om voor mijzelf te bedenken dat, hoe het ook gaat, hoe het ook zal zijn, je altijd een keus hebt om een kans te creëren, is het niet voor jezelf, dan voor de ander. Uit liefde. Daarom wil ik in deze blog stil staan bij de kans die deze crisis kan geven.

Pak je kans, vanuit liefde!

De kans die de Covid-crisis geeft

Natuurlijk vraag ik mijzelf af of ik werkelijk, als het er op aankomt als die pastor zou kunnen handelen. Kan ik dat, of word ik dan zo overweldigd door angst dat ik alleen maar bang kan zijn? Hoe dan ook, ik heb het verlangen om het anders te kunnen. Om de kans te zien en voor ogen te houden en dat is genoeg. Genoeg om daarvan uit, vanuit dat verlangen, groeikrachtig te worden en stappen te zetten.

Daarom vijf stappen om mentaal Covid te tackelen. Het zijn eigenlijk vijf traptreden. Dus het is belangrijk om tree voor tree die trap te beklimmen.
Als je met een crisis te maken hebt, welke crisis dan ook, dan zijn angst en ongerustheid hele normale natuurlijke reacties. Want het gaat over een dreigend gevaar en grote onzekerheid.
Je gaat je afvragen: Wat gebeurt hier? Wat gaat er verder nog gebeuren? Wat moet ik doen? Wat moet ik niet doen? Je voelt dat je een stuk controle die er eerst wel was kwijt raakt.

Stap een
Richt je op die dingen waar jij wel controle op hebt.
Je kunt geen controle hebben of krijgen over wat er in de toekomst gaat gebeuren. Je kunt ook geen controle krijgen op het Corona virus. Je kunt ook geen controle hebben over wat groepen mensen doen of bedenken.
En je kun ook niet volledig je gedachten en gevoelens wegstoppen of negeren.
Maar! Je kunt wel controle uitoefenen op wat je doet in het hier-en-nu. Dus dan gaat het over goed voor jezelf zorgen, je huishouden draaiende houden, voor je kinderen zorgen en ze aandacht geven, van de natuur genieten. Controle uitoefenen door keuzes te maken en het zo te doen zoals je dat wenst te doen.

Stap twee
Erken jouw gedachten en gevoelens.
Pak dagelijks een moment en sta stil bij de gedachten en gevoelens in jou. En doe dit met aandacht, vriendelijk naar jezelf. Gedachten, herinneringen, gevoelens, emoties, lichamelijke sensaties. Wees nieuwsgierig naar wat er in jou zich afspeelt. Tussen haakjes, als je hier verder in wilt oefenen dan is Groeikracht een heel goed boek om te ontdekken en stil te staan bij wat er zich in je hoofd, hart en lichaam afspeelt en daar aandacht aan te geven, groeikrachtig te worden. https://mirjamkarssen.nl/groeikracht/
Misschien ontdek je als je stil wordt een onrustig gevoel en angstige gedachten als het gaat over de Covid-crisis. Je denkt aan dat jij misschien ook ziek gaat worden, corona krijgt, in het ziekenhuis beland. Of er zijn gevoelens van eenzaamheid. Als je bij zulke gedachten en gevoelens stil staat en ze erkend is het tijd voor de derde stap.

Stap drie
Word je weer bewust van je lichaam
Maak contact met je lichaam. Begin met een aantal keren langer uit te ademen en ga zo van een hoge ademhaling naar een lagere buikademhaling. Als je staat kun je je voeten heel bewust dieper en harder op de grond drukken. Of duw langzaam je vingertoppen tegen elkaar aan bij elke hand. Of rek je helemaal uit en maak jezelf groot door je armen te strekken, je nek te rekken, je rug lang te maken. Masseer je handen, je armen, je voeten. Word je bewust van je lichaam en voel.

Stap vier
Verbind je met wat je doet.
In het hier-en-nu. Altijd een fijne, helpende oefening.
Als je zo in het moment bent merk dan vijf dingen op die je ziet.
Noem vervolgens voor jezelf vijf dingen die je hoort.
Word je bewust van wat je aan kunt raken.
Wat je kunt ruiken.
Wat je kunt proeven.
Verbind je met wat je doet en geef dat de volle aandacht. Dus richt je op wat jij met volle aandacht kunt doen in een Covid-crisis als deze. Dan heb ik het niet over de maatregelen, maar maak jouw keuzes heel bewust, elk moment, elke dag en handel met volle aandacht.

Stap vijf
Wees dankbaar voor de tijd en ruimte die God je geeft
Ook in deze Covid-crisis mag je je bewust worden, elke dag weer, dat God jou tijd en ruimte geeft. Tijd en ruimte om te leven, ten volle. Niet te overleven, gebukt onder alle chaos, onduidelijkheid en onzekerheid rondom deze Covid-crisis. Maar rechtop te staan in jouw gegeven tijd en ruimte. En dat is reden om dankbaar over te zijn. Want ook al kunnen je gedachten en gevoelens bekruipen als: Waar gaan we met z’n allen heen in deze wereld? Of voel je grote heimwee naar hoe het was, je bent er niet alleen in. Hij die jou tijd en ruimte geeft is in die tijd en ruimte de grote Aanwezige. De Eeuwige. De Almachtige. De Trooster. De liefdevolle. De waarheid. En nog veel meer waarmee Hij bij jou is en wil zijn.

Ik hoop dat je er actief mee bezig gaat want ook al klinkt het misschien niet ingewikkeld, de uitdaging zit hem in het werkelijk doen en volhouden. En daar wil ik je ook in deze Covid-crisis mee aanmoedigen. Houd moed en hou vol. Maak van een crisis een kans om jouw weg er in te vinden, goed voor jezelf te zorgen en er zelfs sterker uit te komen. Zie elke dag weer naar de tijd en ruimte die jou gegeven word en maak keuzes vanuit een innerlijke rust om die tijd en ruimte goed in te vullen in Gods aanwezigheid.
Wil je deze blog als podcast beluisteren dan kan dat via https://soundcloud.com/user-79354976/van-crisis-naar-kans-vijf-stappen-om-mentaal-de-covid-crisis-te-tackelen

Voor nu hoop ik je over twee weken weer als lezer te begroeten. Tot die tijd wens ik je alle goeds en heel veel kansen toe en….dat je voeten mogen gaan waar je hart wil zijn.

Archief

Categorieën